Liber la muncă în Germania, din 2012, pentru românii cu facultate, stagiarii/ucenicii din întreprinderi şi sezonieri

decembrie, 2011

Noul an vine cu veşti bune dinspre Germania

Din 2012, românii cu facultate, stagiarii din întreprinderi şi sezonierii vor putea lucra în Germania fără permis de muncă, a decis Guvernul de la Berlin. Piaţa germană a muncii începe să se deschidă astfel pentru români, la 5 ani după aderarea României la Uniunea Europeană. 

Prin această măsură, decisă pe 7 decembrie a.c., anunţată de Berlin printr-un comunicat de presă, statul german doreşte să înlesnească accesul forţei calificate de muncă din România pe piaţa muncii din Germania.

Pentru cine dispare obligativitatea permisului de muncă?

Potrivit unui comunicat al Ambasadei Germaniei la Bucureşti, începând de anul viitor, nu va mai fi nevoie de permisul de muncă obligatoriu pentru următoarele categorii:

  • absolvenţii de facultate care solicită un loc de muncă corespunzător pregătirii lor;
  • persoanele care vor începe o pregătire profesională într-o întreprindere şi
  • persoanele care accesează locuri de muncă sezoniere.

“Începând cu 2012 va fi mult mai uşor pentru români să lucreze în Germania”

Începând cu 2012 va fi mult mai uşor pentru români să lucreze în Germania. Un număr mai mare de forţă de muncă – forţă de muncă cu o înaltă calificare, ucenici şi muncitori sezonieri – nu vor mai avea nevoie de un permis de muncă în Germania. Interdicţii privind libera circulaţie a forţei de muncă pentru români vor continua, însă, să existe doar în locurile de muncă unde cerinţele de calificare sunt reduse”, a explicat ambasadorul Germaniei, Andreas von Mettenheim.

Ambasada Germaniei la Bucureşti arată că menţinerea restricţiilor pentru locurile de muncă unde cerinţele de calificare sunt reduse are ca scop protejarea şomerilor germani de lungă durată şi a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, cu o pregătire profesională slabă (îndeosebi din Germania de Est), de derapajele existente pe piaţa muncii.

De la 1 ianuarie 2014 însă, chiar şi aceste ultime restricţii de pe piaţa muncii trebuie să fie eliminate, în cazul românilor şi al bulgarilor.

Românii care îşi vor căuta de lucru în Germania încurajaţi de deschiderea pieţei muncii este bine să ştie că, potrivit datelor oficiale, în estul Germaniei rata şomajului este de două ori mai mare decât în vestul ţării.

Germanii calificaţi nu mai au prioritate în faţa românilor cu pregătire similară

Totodată, potrivit comunicatului Ambasadei Germaniei la Bucureşti, în cazul locurilor de muncă în care pregătirea şi calificarea profesională este una standardizată a fost exclusă verificarea priorităţii. Mai precis, nu se va mai verifica, mai întâi, dacă pentru acel loc de muncă există, în Germania, o persoană aflată în căutarea unui loc de muncă.

Noua regulă poate fi tradusă şi printr-o creştere a concurenţei şi a competitivităţii pe piaţa germană a muncii.

Vom reveni cu amănunte cu privire la decizia Berlinului.

Update:

Agricultorii germani se bucură, mulţumesc Guvernului lor şi îi aşteaptă cu braţele deschise pe „căpşunarii” din România

Reprezentanţii agricultorilor au fost primii angajatori germani care au avut reacţii pozitive imediat după decizia Berlinului, de a elimina parţial restricţiile de pe piaţa muncii pentru români şi bulgari. Ei au salutat faptul că, de la 1 ianuarie 2012, angajarea de agricultori, silvicultori şi grădinari români şi bulgari se va face fără permis de muncă şi au mulţumit Guvernului german pentru această hotărâre, semn că au mare nevoie de lucrători din Estul Europei. Durata angajării sezonierilor români şi bulgari nu poate depăşi însă 6 luni într-un an calendaristic.

Asociaţia Germană a Agricultorilor (DBV) a anunţat, printr-un comunicat de presă, că şi pentru lucrătorii din estul Europei se aplică legislaţia germană privind protecţia muncii.

De asemenea, în ceea ce priveşte regulile de plată sunt aplicate acordurile colective în acelaşi mod ca şi pentru lucrătorii casnici germani din agricultură şi horticultură. În Germania nu există salariu minim sau tarif minim pe oră, în schimb există, pentru fiecare domeniu de activitate, acorduri care stipulează condiţiile de muncă şi nivelul salariului pe ramură.

Atât Asociaţia Germană a Agricultorilor (DBV) cât şi Asociaţia Generală Germană agricolă şi forestieră (GLFA) au afirmat că noile prevederi aprobate de Guvernul de la Berlin conduc la scăderea birocraţiei şi la creşterea flexibilităţii pe piaţa muncii.

Preşedinţii celor două asociaţii, Gerd Sonnleitner (DBV), respectiv Martin Empl (GLFA) au mulţumit guvernanţilor pentru acestă hotărâre, dată fiind marea nevoie de personal în agricultură, grădinărit şi silvicultură.

În ceea ce priveşte grădinăritul, necesitatea angajării de personal sezonier poate fi explicată prin aceea că în Germania fiecare petec de verdeaţă este bine îngrijit. Nici măcar tufele şi boscheţii nu sunt lăsate să crească în mod dezordonat, iar coroanele copacilor capătă uneori forme care ne duc cu gândul mai degrabă spre artă. Fiecare proprietar face contract cu o firmă care să-i îngrijească grădina, chiar dacă este vorba doar de câteva tufe şi de o modestă suprafaţă cu iarbă.

Număr limitat de români în construcţii, curăţenie şi decoraţiuni interioare

Pentru românii care nu se încadrează într-una din cele trei categorii de personal menţionate – şi exceptate de la obţinerea permisului de muncă din 2012 – se menţine necesitatea obţinerii permisului de muncă, până la data limită de 1 ianuarie 2014.

De pildă, în domeniile construcţii, curăţenie-clădiri şi decoraţiuni interioare posturile pentru români şi bulgari sunt limitate până la sfârşitul anului 2013, potrivit deciziei Guvernului de la Berlin, menţionată în comunicatul de presă.

Dispare bariera statului german, rămân doar barierele angajatorilor 

Comunicatul guvernului german arată că permisul de muncă nu va mai fi necesar în cazul posesorilor unei diplome universitare, care au calificarea necesară pentru ocuparea unui job, precum şi pentru cei care doresc să facă practică (Ausbildung) în Germania.

La fel ca şi în România, experienţa în muncă ar putea constitui însă o condiţie impusă de angajator, iar facultatea absolvită ar putea constitui un prim pas în trierea solicitanţilor de locuri de muncă, dacă firma care doreşte personal român este mai selectivă. De asemenea, limba germană ar putea constitui o barieră greu de trecut pentru cei care doresc job-uri în această ţară.

Teoria ca teoria, dar practica ne omoară

În ceea ce-i priveşte pe practicanţi, trebuie să remarcăm că şi până acum firmele germane au fost interesate de această categorie de personal.

Dacă unele companii s-au ocupat de angajarea practicanţilor proveniţi din România, oferindu-le, pe lângă experienţă, şi un nivel acceptabil de salarizare, altele au preferat să-şi ţină practicanţii prost plătiţi sau chiar lucrând pe gratis.

Deşi această manieră de a proceda a unor companii este cunoscută printre străinii care îşi caută de lucru, mulţi acceptă să facă practica (o lună sau două), chiar fără a fi plătiţi, pentru a-şi putea trece în CV faptul că au experienţă germană.

De asemenea, unii dintre practicanţii cu care am stat de vorbă ni s-au plâns că au fost nevoiţi să facă în cadrul firmei, când activau pe post de practicanţi, tocmai acele munci pe care nu voiau să le presteze angajaţii. De exemplu, un practicant la un birou de imobiliare a făcut cafeaua, a dus plicurile la poştă şi a tras diverse documente la xerox, deşi ar fi dorit să participe mai mult la negocierile cu clienţii, din care ar fi avut ceva de învăţat.

Chiar dacă este privită ca o posibilitate a angajatorilor de a avea mână de lucru ieftină, perioada de practică poate reprezenta şansa practicantului pentru încheierea unui contract de muncă cu firma respectivă sau cu o altă companie din domeniu care ţine cont, la angajare, de experienţa germană a candidatului.

Card albastru pentru specialiştii non-UE

Din 2012 ar putea creşte semnificativ numărul străinilor din Germania, atât cetăţeni UE, cât şi non-UE.

Măsura Berlinului uşurează nu doar accesul lucrătorilor calificaţi din România şi Bulgaria pe piaţa germană a muncii, ci simplifică şi venirea în Germania a specialiştilor cu înalte calificări care provin din ţări non-UE.

Aceştia vor primi un card albastru numit „Cardul albastru al UE” („die Blaue Karte EU” sau „Blue Card EU”) iar condiţiile de emigrare pentru ei vor fi mult mai blânde ca până acum. De dreptul la muncă se vor bucura şi membrii familiilor imigranţilor non-UE cu înaltă calificare.

De pildă, dacă până acum specialistul non-UE care dorea să lucreze în Germania trebuia să aibă un venit de peste 66.000 de euro pe an, acum suma a scăzut, fiind cuprinsă între 33.000 de euro (pentru cei cu diplome universitare cum ar fi ingineri, medici sau din sectorul IT) şi 44.000 de euro (pentru cei fără facultate).

Neclarităţi cu privire la eliminarea restricţiilor

Fiind vorba despre o măsură foarte nouă, este normal ca nu toate implicaţiile ei să fie anunţate, explicate chiar în acest moment. Drept urmare, cel puţin în perioada următoare, câteva întrebări vor rămâne fără răspuns. Unele dintre acestea deja le-am primit de la cititorii noştri, care doresc cât mai multe detalii despre noile prevederi legale.

Prima întrebare este din ce lună se va aplica măsura, în 2012. Deşi se subînţelege că ar fi de la 1 ianuarie 2012, nu putem fi siguri de această dată din moment ce textul actului normativ nu este încă public.  O altă întrebare îi vizează pe cei ale căror permise sunt gata să expire şi care trebuie să aibă proceduri de acţiune bine definite pentru perioada următoare. în fine, o altă întrebare primită de la cititorii noştri îi vizează pe membrii familiilor românilor. Dacă soţul absolvent de facultate nu va mai avea nevoie de permis de muncă din 2012, aceeaşi regulă i se va aplica şi soţiei, care nu se încadrează într-una din cele trei categorii de personal menţionate?

Noi vom urmări cu interes această problemă şi vom anunţa imediat ce vom afla mai multe detalii. Între timp, dumneavoastră puteţi să postaţi mesaje la acest articol, pentru a dialoga cu ceilalţi români interesaţi de problemă sau pentru a afla informaţii calde de la cei care au reuşit să le obţină înaintea noastră.

Citiţi şi:

Legea recunoaşterii diplomelor străine în Germania a fost aprobată şi de Bundesrat

Undă verde pentru importul creierelor

Ghid pentru angajatorii europeni: există universităţi româneşti de 1- 5 stele!

 

Tags: , , , , , , , , ,

76 Comentarii la Liber la muncă în Germania, din 2012, pentru românii cu facultate, stagiarii/ucenicii din întreprinderi şi sezonieri

  1. Manuella în decembrie, 2011 la 10:50 am

    In sfarsit o veste buna asteptata de inginerii romani!

  2. Adi în decembrie, 2011 la 11:29 am

    Discriminatorie si injusta!

  3. gabriel în decembrie, 2011 la 11:50 am

    Este o veste foarte buna pentru mine, de exemplu. Intrebarea e, aceasta facilitate este adresata doar romanilor, romanilor si bulgarilor, sau a tuturor celorlate tari, pentru ca astfel tot inginerii chinezi vor umple locurile vacante.
    Multumesc!

    • Dilema în decembrie, 2011 la 7:27 pm

      Vad ca se deschide pentru toti insa ei (non UE) vor avea un anumit plafon de venituri.Oricum nu ma asteptam sa se schimbe lucrurile asa de repede, ma resemnasem cu gandul la 2014.

  4. Florin în decembrie, 2011 la 6:26 pm

    Asta inseamna ca are dreptul sa lucreze si sotul sau sotia celui care are inalta calificare? Nu mai are nevoie de drept de munca de la ZAV?

    • Dilema în decembrie, 2011 la 7:28 pm

      este logic ca daca sotia celui cu inalta calificare are si ea o diploma de facultate treaba este valabila si pentru ea. daca n-are diploma cred ca ii va trebui dreptul de munca.

      • Adi în decembrie, 2011 la 9:30 pm

        E ciudat. Cred ca nici ei nu stiu cum s-o mai intoarca sa faca cat mai ”legala”. Asta se intampla cand prostitutia ”politica” isi baga coada in dreptul persoanei. Intotdeauna s-a intamplat asa. Si in Romania. Parerea mea, e ca in cazul in care sotul are dreptul de a munci fara permis, la fel si sotia. Sotul, in cazul asta, cu drepturi depline, LOGIC, ca si in cazul(cum era inainte) in care avea drept de munca pe perioada nedeterminata, sotia capata automat. Logica cu prostitutia, uneori se bat cap in cap, asa ca….
        Concluzionand, vai de mine, vin romanii si ocupa locurile drogatilor. Foarte frumoasa uniune si foarte corecta. U.D.N.(uniunea drepturilor noastre)

        • andrei în aprilie, 2012 la 1:47 pm

          Mi se pare corecta decizie. Daca nevasta e analfabeta clar ca are nevoie de drept de munca. Si legat de legile in europa, orice lege e perfectibila, nu uita insa ca la noi nu sunt atatea legi si cele care sunt nu sunt respectate. Eu zic ca logica ta cu prostitutia e profana

          • Adi în aprilie, 2012 la 12:02 am

            Drept sa lucrezi. Iti spune ceva? Cetatean E.U.? Stai putin, nu mult si gandeste-te la propozitia asta: drept sa muncesti… Ok. Deci imi ramane dreptul de a insela, a da in cap, a fura, ce naiba. Doar am dreptul sa traiesc. Te intereseaza pe tine unde si cum vreau eu sa traiesc? Nu! Deci, nici pe mine….Multumesc ca mi-ai deschis mintea. :)

          • Adi în aprilie, 2012 la 12:28 am

            A dracu ce m-ai enervat….stai naibii si comenteaza pe otv cu elodia. 10000000 striga ok, desi e aberant, se gaseste adi sa spuna nu, e injust. Cine dracu ma cred?

  5. Adi în decembrie, 2011 la 10:35 pm

    Si…sa continui, pentru ca TREABUIE, am crezut ca respectarea drepturilor omului are valoare in occident si nu ca in Romania. Mda, am mai spus, potrivit tratatului, tarile fara probleme economice deosebite, ar fi trebuit sa acorde drepturi depline de cetatean E.U. romanilor si bulgarilor. Dar, dupa cum se vede, nu numai ca n-o respecta, ci vor sa schimbe si tratatul de aderare formand….17state federale(ciudat…tocmai GRECIA CARE E ”FALIMENTARA” e pusa pe lista) si restul…confederatii, cu modificari inclusive la dreptul de sedere si de munca. Adica…cum ziceam: drepturile noastre, sunt mai drepte ca ale voastre. Ma intreb…..cel cu diploma, daca da faliment firma, sau e dat afara, ce face? Trebuie sa caute neaparat in domeniul lui, ca altfel…intervine protectia sociala statala, pentru protejarea locurilor proprilor cetateni. Foarte frumos….

    • Maria Tinca în decembrie, 2011 la 7:32 am

      V-am remarcat postarile si mi-am dat seama ca dumneavoastra sunteti deprimat sau pesimist. Nu stiu cum nu va puteti bucura de faptul ca atatia tineri romani care au investit in ei, au facut scoli in Germania, Anglia, Franta pot sa plece acum in Germania. Dion cauza pilaraiei din tara foarte putini si-au gasit locuri aici si sunt dispusi sa munceasca 24 din 24 pentru a-si face si ei o casuta, a avea un ban, a reusi. Vor fi un exemplu pentru noi si trebuie sa avem incredere in ei.

      • Adi în decembrie, 2011 la 12:41 pm

        Nu sunt nici una nici alta. Atata timp cat exista un acord incheiat intre state, ma astept ca acesta sa fie respectat. Nu ma astept in schimb, ca in urma limitarii cosului zilnic a cetateanului roman, ca efect al preturilor impuse prin tratat, ani de zile de ”strans de gat” cu speranta unui cetatean cu drepturi depline E.U. sa fie injumatatita si discriminatorie pe deasupra. Ia sa vedem putin avantajele occidentului si avantajele cetatenilor:
        1. Occidentul: piata de desfacere, societati deschise cu tinta export doar pentru mana ieftina de lucru si taxe mici, banci camataresti, lipsa taxei vamale si as putea continua dar nu-mi vin in minte acum.
        2. Cetateanul: drept de libera circulatie si doar cei cu diplome RECUNOSCUTE(da? ca nu toate-s recunoscute, ci doar cele de care au nevoie) ridicarea restirictiilor pe piata muncii. Stagiarii\ucenicii sunt acceptati, doar pentru faptul ca potrivit tabelului de meserii, aceasta categorie se situeaza la cea mai mica salarizare.
        Jumatati de masura a dreptului am si in Romania. ce diferenta face un stat care se considera de drept? Reclama de stat occidental? Sa ma bucur doar pe jumatate stiind ca desi dreptul cetateanului impune prin tratat, respectarea lui ca cetatean de drept E.U., in schimb, efectul e doar o categorie? Doar o categorie a adus aportul la pretentiile occidentului? La fel ca si in cazul Olandei, desi sunt indeplinite conditiile de aderare la schengen, gaseste nod in papura. Asta denota lipsa de respect fata de cetatean(nu fata de parlament sau guvern, ca nu ei baga mana in buzunar sau sapa o groapa sa scoata bani).
        In concluzie, este un drept castigat de toti cetatenii, parafat de un act existent la care si-au dat acordul toate tarile comunitatii. Genul asta de prostitutie, a respecta dreptul cetateanului cum bate vantul, ma asteptam de la Roamnia in nici un caz de la occident. Ma bucur pentru jumatatea privilegiata, dar sa va uitati cati cu diploma sunt….privilegiati(caci repet, nu tuturor le sunt recunoscute ci doar in putine ramuri).

        • Sonja în ianuarie, 2012 la 5:08 pm

          Absolut de acord cu dvs! Nu sunteti nici pesimist si nici deprimat, ci doar vedeti realitatea asa cum este. Occidentul profita la maxim de Romania, iar Romania il uraste pe Basescu, care in fond probabil nu are de ales cu masurile de austeritate, si probabil oricare altul ar fi facut la fel.

          • andrei în aprilie, 2012 la 1:58 pm

            Eu cred ca e si pesimist si deprimat si chiar frustrat. Ne uitam peste gard ce face europa. Niciodata un roman nu va fi egalul unui neamt si asa va fi tratat si asa e si normal sa fie tratat. Suntem oameni din lumea a 3-a am crescut cu mentalitati invechite. Stiti care e prima senzatie a unui roman cand iese afara ca totul este asa de complicat ca pentru fiecare chestie exista o regula etc, defapt e doar evolutie, sunt mai evoluati ca noi, o o gandire bazata pe lucruri constructive, gandesc si fac sedinte de 10 ori lucruri care noua ni se par pierdere de vreme si muncesc o singura data , noi facem lucruri de zece ori si gandim o data. Asa ca eu zic sa nu cautam paiul din ochii lor ci barna noastra, suntem o natie inferioara care sta pe laita la martinea drumului si se plange ca ioi am fost la rascruce de razboaie, ca statul nu ne ajuta ca inundatii dar stam cu mana in fund si nu facem nimic. Vreau sa va spun ca germania a fost facuta praf in razboi si acum e cea mai puternica economie a europei, au reconstruit tot. Noi ce am cosntruit de la mica revolutie ? Nimic. Capul plecat romani, munciti nu stati cu mana in fund

          • Adi în mai, 2012 la 2:28 pm

            Du-te ma si te caca. Atata timp cat nu respecti un contract, tratat, fie el ce-o fi nu esti mai presus. Egalitate?????Tu esti mai prost ca hitler, vita. Ce ma tine aici? Baniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii, pentru ca jigodii de genul tau, compatrihoti, stiu sa se cace pe proprii colegi de suferinta si sa ofere salarii de mizerii ca sa-i faca pe muncitori sa lucreze ”cu spor”. Da-te dracu de creier spalat ce ai. TIN SA MULTUMESC TOTI HOTILOR SI TIGANILOR CA MA RAZBUNA; PENTRU CA ORICUM NEMTII MA ASOCIAZA CU EI.

          • Adi în mai, 2012 la 2:39 pm

            Andrei….europa ta draga s-a ocupat ca economia romaneasca sa fie pe butuci ca sa devina o piata de desfacere, retardu dracu. Uita-te peste gard, ca e posibil ca vita ta de nevasta sa fie in ograda vecinului.

          • Adi în iunie, 2012 la 11:03 am

            Cred ca am cam exagerat cu apelativele si tin sa-mi cer scuze. Presiunea, nervii intinsi, isi spun cuvantul. Sunt de parere ca o discutie la un grad civilizat, este mult mai constructiv, decat sa-mi vars nervii pe altii, chiar daca nu-mi sustin parerile.
            In esenta, consider ca cel ce ma face tigan(in sens peiorativ), sau hot sau ma categoriseste ”roman” este vinovat, nu tiganul, hotul sau imaginea generalista. Ce sa fac? Sa elimin toti tiganii, hotii sau pe cei care ”aduc imagine negativa”?- ca sa nu mai fiu considerat subiectiv de rasisti? Din pacate, am fost invatati sa cautam in alta parte vinovatul(spun si eu, pentru ca si eu am facut-o) in loc sa ne vedem pe noi…sau chiar cel din fata noastra. Nu mi-a placut niciodata sa fiu judecat dupa altii, precum nici sa platesc pentru greselile altora, din pacate, realitatea a facut sa platesc. Asta, nu inseamna ca vinovatul principal este cel ce a format sau….indoctrinat criticul sa ma judece nefondat, subiectiv. Criticul este vinovat, pentru ca nu a avut decenta sa ma respecte in primul rand ca om si apoi ca nume!

      • Adi în decembrie, 2011 la 12:52 pm

        Inca ceva…dumneavoastra cum considerati: prostie sau ”cutuma” a nu realiza de dreptul de care dispui si de a accepta jumatatea de masura-”bine macar ca am primit si atat…”. Daca A STI SA-TI CERI DREPTURILE; face diferenta intre cetateanul occidental de cetateanul roman, sa constientizati si faptul ca este una din calitatile care au dus la respectarea cetateanului occidental de catre institutiile administrative.

        • Maria Tinca în decembrie, 2011 la 2:19 pm

          Eu zic in continuare: bine ca am primit si atat. Nici nu ma asteptam ca Germania sa ia o decizie asa de importanta din 2012, credeam ca asteptam inca 2 ani.La ce va asteptati de la o tara mica si saraca cum e a noastra? Sa bata cu pumnul in masa?Pana mai crestem si devenim competitivi trebuie sa ne multumim cu firimiturile de la masa celor mari. Sa zicem danke ca nu ne-am nascut totusi in Burkina Faso.

          • Adi în decembrie, 2011 la 2:59 pm

            Da doamna, din punctul asta de vedere e adevarat. Dar atunci nici ei sa nu bata cu pumnu-n masa ca nu se respecta justitia…atata timp cat ei n-o respecta. Genul asta de demagogie, e specific tarilor estice. Legea e lege si fara respectarea ei s-ar ajunge….cam in situatia unde e Romania acum. Tara mica si saraca ofera o piata de desfacere unui occident suprasaturat. Daca nu si-ar putea vinde produsele la noi in tara de exemplu, ar produce mai putin, producand mai putin, ar trebui sa dea afara in somaj, dand afara in somaj, statul ar pierde. Cu alte cuvinte, TARA ASTA MICA, aduce un aport de sustinere economica. Multumirea? Stati la voi in tara…a, pardon, avem nevoie si de creiere…

          • Adi în decembrie, 2011 la 3:32 pm

            Uitati un om destept, care stie foarte bine sa-si pazeasca interesele tarii sale: David Cameron- “interesele britanice in cadrul UE”, cum ar fi libertatea schimburilor, deschiderea pietelor ar trebui protejate.

          • Maria Tinca în decembrie, 2011 la 6:45 pm

            Cameron om destept – nu stiu ce sa zic. Doar istoria ii va da dreptate sau nu. Pt.Romania faptul ca se lasa condusa de Germania in politicile financiare este cea mai buna veste. N-o sa mai fure atata pt biserici si parcuri la sate si firme de partid.

          • Adi în decembrie, 2011 la 9:02 pm

            Pffff…..nu stiu ce sa zic. Eu n-as merge atat de departe cu increderea, nici cu romanii, dar nici cu strainii(a se vedea E-ON)…In Anglia, lira e mai mare ca valoare comparativ cu euro, plus ca salariile-s pe masura. Le-a convenit sa importe produse din europa(logic, la preturi de productie mai mici) dar cand a fost sa-si vanda propriile produse, lira, si-a arata ”fata urata” caci nimeni nu era dispus sa plateasca 1,5eur pe produsul pe care ei il exportau cu 1 eur. Nu stiu daca m-am facut inteles, esentialul e ca doreste sa-si protejeze piata interna, incercand sa atraga valuta vanzandu-si propriile produse, decat sa le cumpere pe-ale altora(de fapt motorul economiei de stat)- cum faceau nemtii cand cumparau doar produsele fabricate la ei in tara, in scopul de a promova economia nationala.

          • Adi în mai, 2012 la 3:07 pm

            Maricooooo….stii ce zic nemtii? Libertatea trebuie castigata! Deci trebuie sa lupti! Lupta sa-ti castigi drepturile. Daca o sa zici ”bine si atat”…. bine si atat o sa fie. Genul tau de persoane ne-au adus si pe mine si pe altii mostenitorii prezentului imputit pe care ni le-ati oferit. ASTA ESTE!

      • Adi în decembrie, 2011 la 1:11 pm

        Sau o considerati ”normala” potrivit mentalitatii care defineste cat de ”UNITI” sunt romanii: vai, ce ma bucur ca a murit capra vecinului si nu a mea…”, mentalitate care vad ca o promovati, in schimbul unei exprimari care denota unitate, umanitate e.t.c.- ”vai ce rau imi pare ca a murit capra vecinului”, cu efectul verificarii motivului ”decesului” si de a invata din ”situatiile” altora.

  6. [...] linkul articolului : Liber la muncă în Germania, din 2012, pentru românii cu facultate … Intra pe eMag pentru a vedea ultimele oferte: laptopuri, televizoare, calculatoare, [...]

  7. Florin în decembrie, 2011 la 12:02 pm

    Sa intelegem ca in Germania sunt bineveniti doar cadrele medicale(medici, asistente)specialisti IT si inginerii?Simplii meseriasi ca si electricienii, soferii, instalatorii sanitari, etc, inca mai trebuie sa astepte anul 2014?

  8. Adi în decembrie, 2011 la 3:14 pm

    Asistente? Nu! Nici judecatorii! Nici celor carora nu li se recunosc specialitatile. Si, da, pana in 2014, pentru ca Germania se confrunta cu o situatie economica dificila si somaj ridicat!

  9. CL în decembrie, 2011 la 5:16 pm

    Interesant va fi cum se vor aplica aceste prevederi in paralel cu aplicarea legii privind recunoasterea diplomelor si calificarilor, care ar trebui sa usureze recunoasterea asistentelor – de ex., etc. Ca pana acum nu aveau alta sansa decat de a face in Germania Ausbildung, adica sa mai invete vreo 3 ani, cu perioadele de practica aferente (si prost platite).

  10. Struwwelpeter în decembrie, 2011 la 2:51 pm

    Eu zic sa nu va ambalati prea tare, putintica rabdare nu strica.

  11. cris în decembrie, 2011 la 11:23 pm

    unde pot gasi site-ul in limba germana cu primirea romanilor la munca in germania?-

  12. cristi în decembrie, 2011 la 10:12 am

    Am muncit in germania ca sezonier 4 ani la rand,dar numai cate 2 luni pentru ca patronul spunea ca dupa aceasta perioada trebuie sa plateasca un impozit sau ceva de genul de 47 la suta din salariu.As dori sa stiu daca dupa ridicarea restrictiilor in ceea ce priveste muncitorii sezonieri de la 1 ianuarie 2012,perioada de lucru poate sa depaseasca acele 2 luni fara ca patronul sa plateasca pentru tine acel impozit social,nemaifiind nevoit sa cheme alt om in locul tau la munca.

    • Mihai M în februarie, 2012 la 9:29 am

      Acel impozit social, cred ca nu are legatura cu ridicarea restrictilor. Patronul nu doreste sa plateasca impozitul si deasta angajeaza alt om, altfel putea foarte bine sa angajeze minim 4 luni in agricultura. Acum din 2012 poate angaja 6 luni deja, fara a fi nevoie de permis de munca.
      Deci totul tine de patron, care nu doreste sa plateascaacele taxe, nu de contractul de munca sezonier.
      http://www.muncainstrainatate.anofm.ro/informatie-privind-liberalizarea-pitei-muncii-germane-pentru-lucratorii-din-romania-si-bulgaria-ince
      FORMATIE PRIVIND LIBERALIZAREA PITEI MUNCII GERMANE PENTRU LUCRATORII DIN ROMANIA SI BULGARIA, INCEPAND CU DATA DE 1 IANUARIE
      Ref: Extinderea liberalizării pieţei muncii germane pentru lucrătorii din România şi Bulgaria, începând cu 1 ianuarie 2012.
      Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM) informează că Guvernul Federal al Germaniei a formalizat extinderea liberalizării pieţei muncii, începând cu 1 ianuarie 2012, pentru unele categorii de lucrători din România şi Bulgaria.
      Astfel, Ordonanţa ministrului federal al muncii şi afacerilor sociale, publicată în Monitorul Oficial Federal la data de 15 decembrie 2011, prevede:
      • Absolvenţii de studii superioare precum şi membrii familiilor acestora (îndeplinind aceleaşi condiţii) cu drept de şedere nelimitat, nu necesită aprobare de muncă pentru exercitarea profesiilor corespunzătoare calificării acestora;
      • Lucrătorii acceptaţi în sistemul de formare profesională din Germania precum şi membrii familiilor acestora (îndeplinind aceleaşi condiţii) cu drept de şedere nelimitat, nu necesită aprobare de muncă. Pentru această categorie s-a eliminat obligativitatea de a dovedi că pentru acelaşi loc de muncă nu există un solicitant german.
      • Pentru lucrătorii sezonieri s-a eliminat necesitatea unei aprobări prealabile de lucru din partea Agenţiei Federale de Muncă. Angajarea se face în mod direct, prin relaţia de muncă angajator – angajat.
      Sursa: Ambasada României la Berlin.

  13. stefanica în decembrie, 2011 la 10:15 pm

    Buna ziua. Am citit si recitit articolul, am citit si in alte ziare stirea.Nu reusesc nicium sa inteleg la ce se refera cea de-a doua categorie enumerata ”•persoanele care vor începe o pregătire profesională într-o întreprindere” . Deci incerc sa-mi dau seama cine si pt cine nu vor mai fi restrictii. Multumesc,

    • COSTI EMIGRANTU' în decembrie, 2011 la 1:15 am

      Termenul german este de “Ausbildung”.
      Asa ca puteti vedea exact ce inseamna aceasta practica, gasiti chiar si locuri anuntate de firme care cauta practicanti etc.
      Pe google.de, folosind cuvantul de cautare AUSBILDUNG. Cunoasteti germana, desigur, daca doriti sa lucrati aici (altfel, sansele ar fi extrem de reduse). Succes!

      Craciun fericit tuturor, urmaresc de ceva vreme site-ul.

  14. Gheorghe R în decembrie, 2011 la 8:49 pm

    Dragi Romani
    Nu ma pot stapini sa va spun doar atit mai ales la cei familisti ca si mine.
    Viata din Rro sa cam deteriorat asa ca am inchis firma afacerile si desi lucrez de 30 de ani in domeniul electric electronic am fost nevoit sa plec in lumea larga motive multe le stim cu totii .Am fost in Spania tara Bascilor am luat o tepa de vreo 3000 de uro am platit prin banci vreo 5 ani.Am fost in Germania si recent de 6 luni in Austria.
    Va scriu din experienta ptr a incerca sa va fac pe unii dinte dv sa intelegeti si sa nu faceti greseli .
    Faptul ca suntem din Ro ne dezavantajeaza teribil motivele nu le discut ptr a nu primi raspunsuri negative la acest mesaj.Sa fiti convinsi ca am trimis vreo 3000 de emailuri si scrisori de intentie pina acum .Vazind ce reply primesc automat pe email am plecat in Austria am rez cu chirie cu tot ce trebuie am ajuns sa dau anunturi sa lucrez la negru in gen prin intermediari pe sume intre 5 si 8 euro pe ora munci grele acolo se munceste nu ca in ro.
    Am cautat de lucru dind sute de anunturi pe internet dar degeaba singura sansa era AMS
    OFICIUL DE PLASARE FORTA DE MUNCA OSTEREICH
    Am golit automatele de hirtii cu adrese am dat multe telefoane totul era perfect ca si calificare si experienta in munca.
    Nici pina acum nu am rez nimic.
    CONCLUZIA.
    Limba Germana nivel conversatie
    Engleza e un avantaj
    Calificarea diploma tradusa legalizate si Nostrificata la Wiena ptr Autria in rest nu stiu
    O recomandare
    Un cv bine facut in Germana
    Noroc cu ,carul
    si probabil ochii albastrii a unei rase ariene pure
    Va urez succes si nu va lasati Rominii sunt buni .
    G.

    • vallyroman în martie, 2012 la 2:23 pm

      Sunt un tip din Romania in cautarea unui loc de munca in Germania,inginer
      in domeniul electric,electrician,sisteme video,etc.Daca ma poti ajuta nu ezita,nu vreau numic pe gratis.Accept orice.Multumesc anticipat.Vali

  15. Daniel.Rode în februarie, 2012 la 5:12 pm

    As vrea sa va mai intreb ..in Domeniul Gastronomie..Hotelier Bucatari.Ma pot duce direct sa ma angajez ..de exemplu.cu Diplome binenteles..sint restrictii in aceste domenii..?vreau un raspuns va rog..

    • Mihai M în februarie, 2012 la 9:34 am

      Pt o perioada de 6 luni, ca sezonier nu mai este nevoie de permis de munca. Angajarea se face direct de catre patron. Apoi va poate prelungi inca 6 luni contractul. Dupa care aveti drept de munca definitiv in Germania. Oricum din 1 ianuarie 2014 nu se va mai cere deloc permis de munca.
      http://www.muncainstrainatate.anofm.ro/informatie-privind-liberalizarea-pitei-muncii-germane-pentru-lucratorii-din-romania-si-bulgaria-ince

      FORMATIE PRIVIND LIBERALIZAREA PITEI MUNCII GERMANE PENTRU LUCRATORII DIN ROMANIA SI BULGARIA, INCEPAND CU DATA DE 1 IANUARIE
      Ref: Extinderea liberalizării pieţei muncii germane pentru lucrătorii din România şi Bulgaria, începând cu 1 ianuarie 2012.
      Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM) informează că Guvernul Federal al Germaniei a formalizat extinderea liberalizării pieţei muncii, începând cu 1 ianuarie 2012, pentru unele categorii de lucrători din România şi Bulgaria.
      Astfel, Ordonanţa ministrului federal al muncii şi afacerilor sociale, publicată în Monitorul Oficial Federal la data de 15 decembrie 2011, prevede:
      • Absolvenţii de studii superioare precum şi membrii familiilor acestora (îndeplinind aceleaşi condiţii) cu drept de şedere nelimitat, nu necesită aprobare de muncă pentru exercitarea profesiilor corespunzătoare calificării acestora;
      • Lucrătorii acceptaţi în sistemul de formare profesională din Germania precum şi membrii familiilor acestora (îndeplinind aceleaşi condiţii) cu drept de şedere nelimitat, nu necesită aprobare de muncă. Pentru această categorie s-a eliminat obligativitatea de a dovedi că pentru acelaşi loc de muncă nu există un solicitant german.
      • Pentru lucrătorii sezonieri s-a eliminat necesitatea unei aprobări prealabile de lucru din partea Agenţiei Federale de Muncă. Angajarea se face în mod direct, prin relaţia de muncă angajator – angajat.
      Sursa: Ambasada României la Berlin.

  16. G.P. în februarie, 2012 la 1:44 am

    (Intrebarea nr. 13) Nu exista restrictii in aceste domenii, dimpotriva, chiar sunt cautati strainii. Doar sa gasiti un restaurant/hotel etc. care sa va angajeze si mai ales sa primiti drept de munca dupa semnarea contractului cu firma (cum am mai scris undeva, nu toti cei care au incheiat contract cu firma primesc automat si drept de munca). Mult succes!

    ————-

    Poate o solutie ar fi cautarea unui loc de munca prin internet. Sau, daca cunoasteti pe cineva in Germania, puteti sa cautati si direct.
    Important este sa nu fie “la negru”, pentru a putea obtine apoi documentele necesare.

  17. cuba în februarie, 2012 la 11:40 am

    cititori vor un raspuns clar, ce meserii au voie sa practice in 2012 inafara de sezonieri si fara (gewerbe)in germania+adica- si ca meserias poti lucra in domeniul tau de activitate profesionala sau ai diploma de electrician si ai voie sa muncesti doar ca spalator de vase la vrun restaurant?in cea ce ma priveste sint sudor iar germania urla dupa sudori si fierari betonisti iar romania are din belsug meseriasi!

  18. Dinu în februarie, 2012 la 4:32 pm

    Muncesti unde te angajeaza patronul, ba nene.
    Normal ca legea a fost gandita sa lucreze fiecare pe domeniu, ca asta le trebuie lor: calificati, nu necalificati. Treaba e- gasesti in domeniu?
    Noroc bun!
    Dinu

  19. jorj în februarie, 2012 la 10:14 am

    Detaliati va rog mult ince meserii ucenici in intreprinderi; conditii,limite de varsta,studii

  20. alexandru în aprilie, 2012 la 10:37 am

    una ziua as avea si io intrebare.sunt in nurenberg de 1 luna jumate am fost la oras mam inregistrat si mio venit un numar de identificare si de la oras mia dat o foaie pe care mia zis k daca gasesc o firma sa ma angajeze pot sa lucrez si miam gasit firma si azi imi trimite actele la fortele de munca,este o firma de curatenie,as vrea sa stiu daca imi da drept de lucru sau nu?si cam cat dureaza pana imi vine rezultatu?
    multumesc mult…

  21. Trebuie sa asteptati raspunsul.... în aprilie, 2012 la 5:10 pm

    Nu va poate spune nimeni daca primiti drept de lucru sau nu. Depinde cum considera cei de acolo, de obicei firma trebuie sa demonstreze ca nu a gasit un neamt pentru acel post.
    In acest caz, este foarte posibil sa nu fi gasit, dar sigur nu va poate spune nimeni.

    Nu aveti altceva de facut decat sa asteptati rezultatele, din pacate- din ce ne-au semnalat unii cititori- poate dura si 2-3 saptamani.

    Mult succes!
    G.P.

  22. alexandru în aprilie, 2012 la 8:28 am

    multumesc foarte mult…G.P

  23. george în aprilie, 2012 la 10:00 am

    salut ma numesc george locuiesc in italia si doresc sa lucrez in germania sau austria in rigips sezonier sau altceva fac acum un curs de germana daca poate cineva sa-mi dea mai multe informatii cum trebuie sa fac si de unde sa incep multumesc anticipat

  24. cornel în mai, 2012 la 11:39 pm

    buna seara …numele meu este cornel….sunt in germania de 2 ani ….am lucrat la negru in tot acest timp ….am plecat de la patronul acela care ma tinut la negru si care imi tot zicea ca nu se poate face nimic in leg cu obtinerea permisului de munca in cazul meu ….mi am gasit un alt patron …am dat o proba de lucru si ma acceptat …..am fost l aagentur fur arbeit in esssen am luat contarctul de munca necesar obtinerii permisului de munca …..l am completat impreuna cu patronul si lam trimis……inregistrare la primarie am de numai o luna si jumatate ….specific ca in contract patronul mi a scris ca rae nevoie de mine ca si pizza becher gelernet ….eu am calificare in domeniu abtinuta in romania …adica posed o diploma de bucatar pizzer….intrebarea mea este…..ma poate afecta cumva treaba ca nu am 3 luni de cand sunt inregistrat la primarie?…..(specific doar o luna si jumatate am de cand sunt inregistrat la primarie)….chiar daca detin aceasta diploma si pot dovedi ca sunt calificat in meseria asta …de pizzer….e recunoscuta in UE diploma….va multumesc frumos….

    • Bafta! în mai, 2012 la 11:45 pm

      Stati ca nu inteleg, la ce sa va afecteze?
      Nu, e f bine ca dupa trei luni trebuia deja sa aveti contract de munca.

      Nu are legatura, contractul de munca va este inregistrat daca cei de acolo considera ca patronul nu ar fi gasit un neamt care s afaca munca asta, asa e legea.
      Z.

  25. Johan Sebastian Bach în mai, 2012 la 10:26 am

    O! Ce bine sa scapam definitiv de tigani si indivizi cu caractere de sclav asa ca voi, care ne faceti tara de rusine. Duceti-va, indivizi nedemni, incotro vedeti cu ochii. Umiliti-va, prostituati-va si ramaneti acolo cu slugarnicele voastre neamuiri. Definitiv.

    • Adi în mai, 2012 la 2:08 pm

      Du-te ma si te caca….Ar insemna ca toata germania e de rusine dupa ce a dus la pieire milioane de oameni. Nu mai fi asa ipocrit, iar daca comentezi, fa-o dracului cu cap, creier spalat ce ai. Daca accepti sa fi judecat dupa altii, e vina TA! Daca nu, inseamna(nu e cazul de fata) ca esti apreciat ca OM si nu dupa nationalitate. Cat de imbecil tre sa fii?(ca sa promovezi cu buna stiinta discriminarea, fiind tu insati victima discriminarii?)

    • Adi în mai, 2012 la 2:32 pm

      MULTUMESC TUTUROR TIGANILOR SI HOTILOR ROMANI CA MA RAZBUNA. LA MAI MARE! OCUPATI-VA SI DE DROGURI SI DE CRIME LA COMANDA. ORICUM, NU MA DIFERENTIAZA DE VOI CAND AUD CA SUNT ROMAN…..ASA CA PRIN MINE, FACETI TOT DE CE MA ACUZA.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!FUCK YOU RASIST!

    • mozart în mai, 2012 la 2:57 pm

      daca esti asa tare da-ti numele real si eventual adresa ca sa venim sa ne inveti tu ,boule, ce sa facem ca sa devenim asa demn si roman real ca tine.
      sa-ti fie rusine…..

      • Adi în mai, 2012 la 6:52 pm

        Minte mica, gura mare….vita. Daca nu stii sa citesti printre randuri si sa vezi adevaratul vinovat, taci in ma-ta dracu din gura. Fuck you rasist…ar fi trebuit sa te faca sa intelegi, dar….esti prea ingust. Daca pe mine ma asociaza cu cei enumerati, indiferent de cat de nevinovat sint, oricat as dovedi contrariul, nu-mi ramane decat sa incurajez si…la urma urmei sa le arat ca EI INCURAJEAZA O ASTFEL DE ASOCIERE GENERALIZATA. Deschide-ti mintea si apoi comenteaza. Adi e numele meu real, dar cred ca nu-ti doresti sa ma cunosti.

        • Bula în februarie, 2013 la 1:03 am

          Numai dupa cum scrii si te exprimi se vede ca esti la limita inferioara.
          Mai inchis un pic la culorea pielii? :-)
          Vita este blanda pe langa unul ca tine

  26. afro în iulie, 2012 la 12:27 am

    eu sunt angajata sezonier pe 6 luni intrebarea mea e ce se intampla dupa aceste 6 luni?mai pot lucra in continuare in germania?

  27. Dina în octombrie, 2012 la 1:09 pm

    Doresc sa stiu daca pot sa lucrez in Germania avind in vedere ca am mai lucrat cu contract legal in 2004,sezonier.Cum e mai bine sa fac a gasi de lucru mai repede?acum fiind in Italia aici se spune ca de munca gasesti mult mai usor intrebind(porta-porta)va multumesc anticipat.

  28. Sl4shbv în octombrie, 2012 la 8:43 pm

    Asta e buna pt ce-i care nu au trecut ca boii prin ograda la facutate , adica 90% :) )

  29. mihaela în februarie, 2013 la 4:17 pm

    salut
    adi te respect ptr ce gandesti si ai mare dreptate intradevar.
    acum intrebarea mea e aceeasi ca si a lui afro:ce se intampla
    dupa cele6 luni lucrate?pot sa mai lucrez in alta parte cu contract?
    partonul actual poate sa imi prelungeasca contractul tinand cont de conditiile
    domeniului gastronomic,impuse acum in 2013?ca un ultim detaliu nu am calificare.

  30. Sorin C în februarie, 2013 la 10:48 pm

    An ceea ce priveste drepturile minoritatilor etnice Romania are centura neagra .Noi am construit scoli gradinite si licee pentru nemti o tara care nici nu are ochi sa vada cetatenii romani si nici nu le da nici macar cel mai tampit drept dreptul la munca. Din Auslander Raus si Scheisse auslander nu ai scoate pe romani iar nemtii din Romania sant doar niste aussiedler si atata tot.E o natie care nu sa schimbat deloc din al doilea razboi mondial si pana acum. Problema unor romani este ca pun capul altora deasupra al lui lor si ca accepta sa fie tratati asa. An ceea ce ai priveste pe unguri ma antreb de ce nu fac si an Germania ce fac an Romania ca doar si an Germania sunt comunitati maghiare mari. Iar an ceea ce priveste furtul tablourilor ma bucur sincer ca le-au furat romanii tablourile an locul lui Basescu le-as tine ca si garantie pana Olanda nu semneaza sa intram an Schengen. Iar romanii cand santeti an Romania strigati dupa nemti Auslander Raus si Ge’h nach house asa cum o fac si eu. Eu ma pis pe aici an Anglia tot timpul ca am lucrat cu o companie de nemti din Berlin si le-am aruncat an fata cat nu au putut duce. Le-am spus ceea ce trebuia sa le spuna guvernul roman de fapt. Ce fel de tara e Germania daca nu respecta drepturile omului Romania a intrat an UE cu drepturi pe jumatate cum e asta posibil doar vorbim de oameni. Iar pentru cei care cred ca vor merge an Germania si vor munci doar cu buletinul din 2014 puneti-va pofta an cui ..

    • Aronde în februarie, 2013 la 10:21 am

      Din FERICIRE pt. Germania, ea nu are nevoie de oameni cu intelectul Dvs.
      Puteti ramane in romanica.
      Una la mana ca nu intelegeti nimic din viata de aici si alta la mana ca a discuta
      cu unul ca Dvs. oricum este timp pierdut.
      Mergeti la targul de fete de pe muntele Gaina!

    • Silvia A. în februarie, 2013 la 12:53 pm

      Ma, vorbeste in numele tau si nu mai ponegrii pe altii pt. ca nu stii o boaba germana
      si nu intelegi decat “Auslander raus”.
      Spune mai bine ca esti putin cam incapabil sa te adaptezi in strainatate.

      Sant medic roman stomatolog si traiesc de 6 ani de zile in Germania, fara problemele
      de psihopat pe care le au unii.

      Si nu m-as intoarce in tara unde te simti tu bine (nu e de mirare, la asa un comentariu)
      nu numai din motive materiale. Ci pt. ca duc aici, ca roman, o viata mult mai civilizata
      decat in Romania si am si prieteni germani cu care ma inteleg f. bine.
      Asa ca nu mai arunca cu noroi numai ca altii sa creada ca noi romanii santem toti
      batuti in cap si nu ne putem adapta nicaieri.

      Asta este valabil pt. unii ca tine!

  31. LORELAI în februarie, 2013 la 12:50 pm

    Buna ziua!Daca imi permiteti…dupa cele citite mai sus pot spune ca nu-i chiar asa de greu sa te integrezi in Germania, dar tine de educatia si intelectul fiecaruia…totul e sa vrei. Locuiesc in germania de aproape un an dar nu am avut probleme cu integrarea,avem contract de munca cu toate drepturile legale ce decurg de aici si eu si sotul, copilul merge la gradinita alaturi de ceilalti copii nemti, nu se fac discriminari,iar in orice institutie am intrat mi s-au dat politicos explicatiile dorite…cat despre adaptare…acasa este acolo unde tie si familiei tale ii este bine. Va doresc tuturor sanatate, rabdare si spor in toate!

    • Anna LorelEI în februarie, 2013 la 8:43 pm

      Cazul pe care il descrii este un caz firesc si normal. Dar nu faci parte din
      categoria vantura-lume si bauiesc ca te descurci cu germana.

      Insa cand ALTII se poat ca vitele ei nu pot astepta sa fie tratati la fel de bine.
      Aici este diferenta. Vezi si cum stiu sa discute si dupa expresiile ce le folosesc.
      Bata!

      Din pacate, cunosc personal destui romani ce se comporta asa si care locuiesc in
      Germania si se tin de tot felul de afaceri necurate.

      De la ei nu poate astepta nimeni integrare.

      Esti un caz normal si nici eu nu am avut nici un fel de probleme. Ca a trebuit sa invat
      multe lucruri noi intr-o tara straina ca Germania, asta este corect! Dar mi se pare normal!

      Normalitatea nu este valabila pt. orice vantura-lume, o categorie din care, din fericire
      nu facem parte!

  32. mirela în februarie, 2013 la 7:20 pm

    Doresc sa adaug si experienta mea de numai 8 luni aici in Germania, am invatat cit am crezut ca trebuie sa iau o casa cu chirie, sa imi fac toate documentele, sa-mi schimb carnetul de conducere si sa am si un loc de munca bun, iar acum sa incep cel de al doile curs de germana A2-2!!!! Totul depinde de ce vrea o persoana de la viata ei?????

    • Anna LorelEI în februarie, 2013 la 7:42 pm

      Frumos raspuns si frumoasa experienta de viata intr-o tara straina. Felicitari.

  33. How does viagra work în mai, 2013 la 6:37 am

    xfrfsspnbojohfsnbojb/sp, Viagra without prescription, UcgOfcA, [url=http://dkviagradk.com/]Viagra without prescription, canada[/url], vUiUseQ, http://dkviagradk.com/ Mail order viagra, HfWUCGu.

  34. Viagra în mai, 2013 la 6:52 am

    wgcqmspnbojohfsnbojb/sp, Buy viagra uk, NqpWxMz, [url=http://www.falseconfessions.org/]Viagra[/url], zUmLXke, http://www.falseconfessions.org/ Viagra online, WPuevmK.

  35. Kostenlos spiele spielen în mai, 2013 la 7:56 am

    dxhvaspnbojohfsnbojb/sp, Sonic spielen kostenlos, yPIWUyT, [url=http://112daychallenge.com/]Kostenlos bejeweled online spielen[/url], ZdrFnpO, http://112daychallenge.com/ Kostenlos bejeweled spielen, sIKyNYd.

  36. Online casino european roulette în mai, 2013 la 9:28 am

    zthtcspnbojohfsnbojb/sp, Online Casino, lvOZMTk, [url=http://dairylanddrag.net/]Online casino review[/url], MvIWGCJ, http://dairylanddrag.net/ Palace online casino, VDpsOgr.

  37. Spela Casino în mai, 2013 la 10:09 am

    gmuswspnbojohfsnbojb/sp, Play online casino, fVMvbHn, [url=http://filmblitz.org/]How to win online casino roulette[/url], SjBdDIR, http://filmblitz.org/ Online Casino, WQBwfGo, Spiel in casino, DyZLgya, [url=http://dubaisitgirl.com/]Spiel casino[/url], JqBluAj, http://dubaisitgirl.com/ Casino Spiele, yAkolzM, Svenska spel gratis spel spela casino spela, luonuAg, [url=http://directioncm.net/]Svenska spel gratis spel spela casino spela[/url], GPUHjCp, http://directioncm.net/ Svenska spel gratis spel spela casino spela, caEsKOF, Casino spiele wikipedia, goTfGEJ, [url=http://edgmontmetallic.com/]Frie spiel casino[/url], ojWHWFl, http://edgmontmetallic.com/ Casino Spiele, XAfhhIA, Casino bonus no deposit necessary, noKuSWW, [url=http://fullertonjoblink.com/]Roulette casino bonus[/url], wBSLBGY, http://fullertonjoblink.com/ Virtual casino bonus, HkQrPaj, Casino Bonus, NODikoc, [url=http://frozenpondauction.com/]Line casino bonus[/url], WRfTVcm, http://frozenpondauction.com/ U s online casino bonus, xROATyn.

  38. curs bnr actual, în martie, 2014 la 12:52 am

    Dupa ce am citit despre Liber la muncă în Germania, din 2012,
    pentru românii cu facultate, stagiarii/ucenicii din întreprinderi şi sezonieri , nu am putut sa nu le recomand si prietenilor mei din Romania.

  39. Cazare in Maramures în iunie, 2014 la 7:26 pm

    De unde v-ai informat sa scrieti despre Liber la muncă în Germania, din 2012, pentru românii cu facultate, stagiarii/ucenicii din întreprinderi
    şi sezonieri ?

  40. cazare pensiuni în iunie, 2014 la 3:38 pm

    Aveti o pagina tare informativa. Mi-a facut placere
    sa vad ca sunt astfel de site-uri in internetul Romanesc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

romaningermania.ro Web analytics